تهویه مطبوع-اگزاست فن-یونیت هیتر

طراحی وتولید انواع سیستمهای تهویه مطبوع/اگزاست فن/فن دمنده/هواساز/یونیت هیتر/کولر صنعتی و...

تهویه مطبوع-اگزاست فن-یونیت هیتر

طراحی وتولید انواع سیستمهای تهویه مطبوع/اگزاست فن/فن دمنده/هواساز/یونیت هیتر/کولر صنعتی و...

  • ۰
  • ۰

سیستم های تهویه مطبوع :

 تهویه مطبوع به فرآیندی گفته میشود که روی هوا صورت میگیرد تا بتوانیم شرایط هوای محل مورد نظر را برای زندگی مطلوب، کار کردن نیروهای انسانی یا عملیات صنعتی وتجهیزات معین، مطلوب و بهداشتی نماییم،تهویه مطبوع که بوسیله تجهیزات ودستگاههای مختلف صورت می پذیرد ،شرایط هوای محیط را طبق روشهای خاصی به دما و رطوبت مد نظر ما میرسانند.دراین میان انواع فن دمنده -بلوور باپروانه اکسیال ورادیال واگزاست فن تهویه به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات و دستگاه‌های تهویه مطبوع نقش مهمی را انجام می دهد.  به نوعی قلب تپنده تجهیزات وسیستمهای  تهویه مطبوع انواع فن دمنده ومکنده به‌شمار می‌روند. معمولا در طراحی های مربوط به سیستم تهویه مطبوع، هوای محیط تازه ساختمان بعد از طی مراحل مختلف فیلتراسیون از هواسازها تامین می شود و از سوی دیگر از طریقمحافظ و درب وپنجره ها  بصورت طبیعی وارد محیط می گردد و از سوی دیگر توسط اگزاست فن تهویه از محیط خارج می شود. حال این هوا گاه به طور کامل توسط اگزاست فن تهویه(اگزاست فن سانتریفیوز-اگزاست فن محوری) به محیط بیرون منتقل می شود و یا با توجه به طراحی و کاهش مصرف انرژی هوای خروجی توسط اگزاست فن تهویه به سوی هواساز باز می گردد. معمولا در اینگونه موارد از اگزاست فن تهویه که خود دارای سیستم فیلتراسیون باشد استفاده میگردد.

بطور کلی اگزاست  فن ها به دو دسته تقسیم میشوند :

الف)انواع اگزاست فن اکسیال یا محوری

1-اگزاست فن اکسیال پره ملخی: این نوع اگزاست فن جریانهای گازی زیاد و با فشار پایین تولید میکندو بازدهی پایینی داردومعمولا برای مصارف خانگی مناسب می باشد  .

2-اگزاست فن تیوپ آکسیال : این نوع اگزاست فن  فشار بالاتری نسبت به اگزاست فن  پره ملخی تولید می کند و ازآن بازدهی بیشتری نیز دارد،خروجی جریان اگزاست فن غیر یکنواخت بوده و چرخش زیادی درآن دیده می شود.در مصارف خانگی ونیمه صنعتی بیشتر کاربرد دارد.

3-اگزاست فن وین آکسیال :اگزاست فن وین اکسیال در واقع یک اگزاست فن تیوب اکسیال است که توسط تیغه هایی درخروجی،جریان گاز را تقویت کرده و انرژی جنبشی جریان را به فشار ثابت تبدیل می کند همچنین دراین اگزاست فن تهویه شکل جریان هوا یکنواخت میباشد.معمولا در مصارف صنعتی کاربرد بیشتری دارد.

طراحی وتولید انواع فن محوری-قیمت اگزاست فن-مولتی فن-هواکش مولتی وینگ-هواکش طرح زیلابگ-قن آلومنیم وفلزی ....

ب) انواع اگزاست فن سانتریفیوژیا گریز از مرکز

1-اگزاست فن با پروانه فوروارد(خم به جلو) : در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ، پره‌ها رو به جلو و در جهت چرخش پروانه هستند. تعداد پره‌های آن در مقایسه با پره های اگزاست فن سانتریفیوژخم به عقب و شعاعی بیشتر است. توان واقعی در این اگزاست فن‌تهویه به‌ علت ساختار پروانه آن، از توان محاسبه شده برای اگزاست فن‌ بیشتر است.اگزاست فن‌ سانتریفیوژباپره های فورواردبیشتر در هوارسان و تهویه در ساختمان‌ها و برج‌های اداری و مسکونی استفاده میشود.

2-اگزاست فن با پروانه بکوارد(خم به عقب) : در این نوع اگزاست فن سانتریفوژ،پره ها روبه عقب ودر جهت مخالف چرخش پروانه میباشد.تعداد پره های اگزاست فن سانتریفیوژبکواردکمتر از اگزاست فن سانتریفیژفوروارد میباشدامابازدهی این نوع اگزاست فن هااز فن‌های با پروانه خم به جلو بیشتر است و صدای کمتری نیزتولید می‌کنندهمچنین توان واقعی اگزاست فن سانتریفیوژ بکوارد با توان محاسباتی آن تقریباً برابر است.

اگزاست فن تهویه با پروانه سانتریفیوژ :

اگزاست فن سانتریفیوژ یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها و اجزای سیستم مدیریت هوای هر ساختمان می باشد. این دستگاه‌ها حجم و سرعت هوای دریافتی را افزایش می‌دهند و بیشترین میزان کنترل را درساختمان و تأسیسات هوارسانی چه در ظرفیت کم و چه در ظرفیت  بالا، برای شما فراهم می‌کند ، اگزاست فن تهویه سانتریفوژ رایج‌ترین نوع اگزاست فن در صنعت HVAC است که در بیشتر اوقات از اگزاست فن سانتریفیوژ برای جابجایی یا تخلیه گازها، آلاینده ها محیطی ،گردو غبار و سایر انواع مواد وذرات  معلق موجود در محیط استفاده میگردد.

البته باید توجه داشته باشید که اگزاست فن اکسیال یا محوری امکان جابجایی حجم بیش‌تر هوا نسبت به اگزاست فن سانتریفیوژ رادارا میباشد البته برای مواقعی که نیاز به رانش هوا نباشد وهمچنین فشار استاتیکی کمتری وجود داشته باشد از اگزاست فن اکسیال استفاده می گردد، انواع اگزاست فن سانتریفیوژ یا استوانه ای برای تأمین فشار رانش هوا در کانال‌های هوا رسانی به کار می روند، اما نسبت به اگزاست فن اکسیال قدرت جابجایی حجم هوای کم‌تری دارند ، هنگامی که هوارسانی از طریق کانال انجام می‌شود، بهتر است ازاگزاست فن تهویه باپروانه سانتریفیوژ استفاده گردد.

 

 

  • ۹۸/۰۵/۲۰
  • احمد رضا محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی